Moj StrongFirst manifest

Autor: Steve Freides, SFG Team Leader

Zašto sam izabrao StrongFirst? Zato jer me snaga spasila od invalidskih kolica. Od svojih dvadesetih pa sve do četrdesetih godina života sam se bavio trčanjem, sve dok mi disk između kralješaka nije puknuo. Nakon više od jedne godine rehabilitacije, počeo sam jačati uz mrtvo dizanje sa šipkom – ljudi kažu “ono što te ne ubije čini te snažnijim”.   U pravu su. Ovo je moj StrongFirst Manifest:

Snaga.

Snaga je važna i opipljiva “imovina”, kao novac ili hrana. S njom mogu hodati bez nečije pomoći. Možda to i ne izgleda tako važno, ali tek kad ne možemo hodati postanemo svjesni koliko je dragocjena ta sposobnost.

Tjelesna težina.

Sjećate li se vaše tjelesne težine za vrijeme mature? Upravo to je vaš cilj za ostatak života. U redu je dodati nekoliko kilograma mišića, čak i više nego što to od vas zahtjeva matični sport ili zanimanje. Nekoliko kilograma mišića i vještina dizanja utega je sve što većina ljudi treba.

Ako ste imali viška kilograma kad ste maturirali (neuobičajena stvar kad sam ja bio mlad, ali sada sasvim normalna), procjenite koja bi bila prikladna tjelesna težina za vas i nastojte ju postići. Moja visina je 170cm i težio sam oko 66kg kad sam maturirao. U powerliftingu se natječem u kategoriji do 67,5kg. Samo da napomenem da se nisam natjecao sve do svojih kasnih 40-ih godina. Nikad nije kasno da počnete.

Kako da smršavite? Jedite kvalitetnije, jedite manje…i vježbajte.

 

Balans.

Primjetit ćete da u životu sve dolazi u znaku broja tri. Započnite s balansiranjem tri stvari: uma, tijela i duha. To znači da je stanje vašeg tijela jednako važno kao ono što mislite ili u što vjerujete. Imate obvezu da se brinete o svom tijelu, obvezu koju trebate ispunjavati zbog sebe i svojih bližnjih.

Evo još jednog primjera: karijera, privatni život i vježbanje. Trebate obratiti pozornost na sve tri stvari, naći vremena za njih. Morate se potruditi da u sve tri budete najbolji što možete biti. Nađite vremena za vježbanje i izvucite iz sebe ono najbolje.

 

Naporan rad.

Vježbanje ne treba biti lagano i zabavno. Je li vaš posao ili privatan život uvijek lagan i zabavan? Zašto onda očekivati rezultate od vježbanja uz koje možemo čitati novine? Žao mi je, ali vježbanje koje daje rezultate zahtjeva vašu poptunu pozornost. Ne sviđa vam se to? Baš šteta!

Praksa.

Snaga je vještina koja zahtjeva redovito prakticiranje. Uz snagu je sve ostalo puno lakše, što znači da je vrijedna redovitog vježbanja.

Detalji.

Nisam  vam dao baš previše detaljnih savjeta o tome kako da postanete snažniji, ali naći ćete dosta informacija na StrongFirst web stranicama. Počeo sam s Pavelovom knjigom Power to the People!. Da s treninzima krećem danas započeo bih s još jednom Pavelovom knjigom, Enter the Kettlebell. Oba programa bih najbolje mogao opisati kao jednostavna ali ne i lagana.

 

Savjet: Za snagu je potreban stabilan trup

Kad sam ozlijedio leđa, moj doktor je rekao da imam akutnu ozljedu s kroničnim uzrokom, rezultat gotovo čitavog života slabosti i loše posture. Imao sam 42 godine. Naslov ovog savjeta za trening je Za snagu je potreban stabilan trup. To znači da je bitno ono što se događa s trupom.

Ozljeda leđa je bila toliko ozbiljna da sam tri tjedna svakih šest sati uzimao jake ljekove kako bih ublažio bol.

Šest mjeseci nakon ozljede sam ponovo pokušao trčati – a to mi je bio glavni oblik rekreacije u to vrijeme – te sam ubrzo shvatio da moram učiniti nešto sa svojim trupom kako bih spriječio bolna leđa. Bez pritiska u trbuhu nisam mogao ni potrčati nekoliko koraka bez da me leđa ne zabole, a bol je vrlo dobar učitelj.

Samo da napomenem da sam tada još uvijek šepao ali sam jednostavno morao probati s trčanjem. Lekcija o stablinom trupu je tek počela. Nisam razumio što to točno radim, ali jednostavno sam morao osjetiti tu stabilnost i čvrstinu u trbuhu kako bih spriječio bol u leđima.

Komentar moje supruge, “Ne zanima me to što možeš trčati 20 kilometara – izgledaš mršavo i ispijeno”, me doveo do Pavelove knjige Power to the People (PTTP). Netko mi je preporučio taj program nakon što sam se interesirao za podizanje snage bez prevelikog podizanja tjelesne težine. PTTP je doveo u pitanje sve moje pretpostavke i stavove o dizanju utega. Uz još neke stvari, naučio sam da me dizanje utega ne mora nužno učiniti velikim; 15 godina nakon ozljede imam istu tjelesnu težinu.

Navažnija lekcija koju sam naučio prakticirajući PTTP program je stabiliziranje trupa pomoću aktivacije dijafragme i stvaranja pritiska u abdomenu. Ako ste pročitali neku od Pavelovih knjiga, primjetili ste da se u njima stalno javlja pojam Power Breathing – stabilizacija trupa i aktivacija mišića uz pravilnu upotrebu disanja.

Dvije najvažnije vještine koje možete naučiti i s njima poboljšati stanje disfunkcionalnog donjeg dijela leđa:

1. Osjećaj neutralne kralješnice,

2. Stabiliziranje kralješnice stvaranjem pritiska u abdomenu (aktivacijom dijafragme) uz pomoć prikladnog disanja – Power Breathing.

Važnost ovih dviju vještina se ne može nikad dovoljno naglasiti. Snaga počinje u trbuhu, doslovno.

Knjiga žalbi.

Molim vas, nemojte mi govoriti o tome kako nemate dovoljno vremena – možete trenirati doslovno i nekoliko minuta na dan, nekoliko dana u tjednu. Možete to raditi u teretani ili kod kuće – PTTP ili Enter the Kettlebell programi – a postoji i knjiga Naked Warrior. Taj program možete izvoditi bilo gdje jer se radi o treningu s vlastitom težinom.

Ustanite iz kauča i učinite nešto po pitanju vašeg fizičkog stanja. Ja jesam, a možete i vi.

# # #

Steve Freides, SFG Team Leader, je sa 67kg osvojio mnoga powerlifting prvenstva u svojoj kategoriji u AAU i WNPF organizacijama. Steve održava web stranicu  http://www.kbnj.com i blog o treniranju http://RideChickens.blogspot.com

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.